Interviu-fulger cu ministrul Educației + Lupta pentru UBB intră în faza pe hermeneutica legii

UPDATE: Ministrul revine cu explicații detaliate. Din 26 februarie, UBB nu mai are rector


Bună dimineața, într-o zi neobișnuită de duminică, cum ar spune un prieten.

Iată că un ordin de ministru emis în 16 februarie a ridicat praful de pe cumpănă la Cluj, unde au loc alegeri pentru funcția de rector al Universității Babeș-Bolyai. Ordinul cu pricina vine să reglementeze situația creată de întîrzierea alegerile pentru rector, care nu se vor încheia pînă la 1 martie. Este și cazul UBB, unde alegerile pentru turul doi ar ajunge pînă în 8 martie.

O primă explicație a ordinului respectiv ne-o oferă Ștefan Vlaston (vezi aici!), unul dintre puținii foarte buni „hermeneuți” ai textelor de lege din România, familiarizat pînă peste poate și cu legea Educației.

Apoi, există reacții critice la adresa ordinului respectiv, Daniel David îl vede ca pe o replică a războiului Baba- Marga, iar doamna Runcan ca pe un dar otrăvit.

Colegul Goțiu încearcă să ne demonstreze că el nu este naiv, iar Ordinul este o ordinărie politică menită să favorizeze candidatul asupra căruia PSD și PDL și-au dat mîna, și anume Ioan Aurel Pop.

Am să spun că domnul Vlaston face o interpretare corectă a legii, că domnul David are dreptate cînd spune că există un meci între cei doi, dar aici este vorba de respectarea legii Educației, oricum am lua-o, și că Mihai Goțiu ne-ar convinge dacă s-ar putea demonstra cum îl favorizează ordinul pe Ioan Aurel Pop?

Întrebarea la care nu s-a dat un răspuns rămîne: numirea unui ordonator de credite (care să nu fie nici rectorul actual, dar niciunul dintre candidații la rectorat) poate influența alegerile pentru „fatidica” perioada de 7 zile?

Cum?

Prin direcționarea de bani, în cîteva zile, către anumite facultăți în schimbul sprijinului la alegeri? Printr-o jonglerie financiară de tip șantaj: vă dăm bani dacă-l alegeți pe omul nostru?

Haideți să intrăm în acestă logică otrăvită: De ce ar avea nevoie să dea banii, cînd pot doar să promită că-i vor da, iar asta este la îndemîna oricărui candidat? Promisiunea unor bani este mai puternică, ea îl condiționează mai mult de alegerea unui anumit om pe cel care a primit o promisiune de la el, decît însăși împlinirea faptului. Și încă ceva: se pot face în mod arbitrar, în doar șapte zile, genul acesta de jocuri?

Nu am un răspuns, dar pot să cred mai degrabă că influența pe care o pot avea grupările din universitate (unele chiar politice) nu se face printr-un ordin de ministru (care se aplică tuturor universităților aflate în situația de a fi depășit termenul destinat alegerilor). Ca intenție, dar nu ca și cauză, pot mai degrabă să cred că ordinul îl scoate din scenă pe actualul rector, pentru că s-a implicat fățiș în campania electorală, și încercă să-și impună moștenitorul, mai mult decît că l-ar favoriza pe vreunul dintre candidați.

Cel mai important lucru: toată lumea tratează ieșirea din termenul legal ca pe ceva secundar, ori acesta este motivul principal al apariției ordinului.

Pînă acum trebuie să recunoaștem că această campanie a fost una relativ corectă, echilibrată, că nu au fost ieșiri din normalitate, iar, dacă vor apărea, cred că întreaga comunitate va sări în aer, pentru că – nu-i așa –, s-au ars cu supă, deci vor sufla și în iaurt.

Dar, iată și răspunsul ministrului Baba la solicitarea Gazetino de a aduce cîteva lămuriri Ordinului respectiv:

Interviu-fulger cu ministrul Educației

Întrebare: – Domnule ministru, de ce a fost nevoie de acest ordin?

Cătălin Baba, ministrul Educației: – Am luat această decizie în spiritul legii, ca urmare a reclamațiilor unor cadre didactice și studenți inclusiv de la Universitatea Babeș-Bolyai.

– Cine va numi ordonatorul de credite și dacă el poate fi unul dintre candidați?

Ordonatorul este cel care are drept de semnătura în bancă, cel care semnează actele pentru trezorerie, diplomele. Altfel, actele emise (inclusiv diplomele) ar fi nule de drept. În ceea ce privește procedura, Senatul face propunerea pentru ordonatorul de credite, iar ministrul o aprobă sau nu.

– Senatul Universității, cel care va propune ordonatorul de credite, va funcționa legal în perioada 1-8 martie?

Da.

– Profesorii aflați la vîrsta de pensionare sau cei pensionați cu acte în regulă au dreptul să aleagă?

Nu, nu au acest drept.

UPDATE: Ce-i cu profesorii pensionabili?

Potrivit ministrului, universitățile se fac vinovate de a fi întîrziat demersurile de pensionare ale universitarilor care au împlinit vîrsta legală. De exemplu, la Universitatea din București există vreo 70 de profesori pensionabili, în cazul cărora Curtea de Conturi cere banii înapoi, întrucît au primit salarii necuvenite, ca urmare a nepensionării în termenul legal, în plus instituțiile sînt sancționate din această cauză.

În ceea ce-l privește pe rectorul Andrei Marga, mandatul lui va expira legal în 26 februarie, a precizat ministrul Baba. După această dată, orice act semnat de Andrei Marga este nul de drept. Pentru a suplini acest vid de putere, Ministerul a emis Ordinul respectiv, astfel ca un înlocuitor pe termen scurt să asigure funcționarea Universității. Întîrzierea pensionării – ca și decalarea alegerilor – a lăsat loc unor astfel de situații, iar cei care au dorit să influențeze în primul rînd alegerile sînt chiar cei care profitau de acel timp și rămîneau – pe perioada campaniei – la pupitrul de comandă.

Ministrul Baba spune că speră ca ordonatorul de credite pe care-l va propune Senatul să nu fie implicat în campanie, tocmai pentru a nu crea suspiciuni.

24 de gânduri despre “Interviu-fulger cu ministrul Educației + Lupta pentru UBB intră în faza pe hermeneutica legii

  1. Felicitari pentru interviu! L-am citit cu atentie. El ar trebui sa fie anexa la Ordinul ministrului (sic!)… In Ordin nu se specifica faptul ca numirea se face la propunerea Senatului – ceea ce este OK – (asa cum se spune in interviu), ci ca ministerul dispune numirea unui ordonator de credite. Daca era precizata partea cu senatul in Ordin, nu era nicio problema. Asa, s-a lasat liber la orice…
  2. Art. 5 „In situatia in care durata mandatului rectorului care este in functie inceteaza de drept, in cazul in care termenul de alegere a rectorului depaseste mandatul rectorului in functie, Senatul universitatilor de stat propune MECTS desemnarea unui ordonator de credite, cu drept de semnatura, pana la data la care este confirmat noul rector”.

  3. Ruxandra, n-am afirmat că ordinul îl favorizează pe Ioan Aurel Pop, dimpotrivă, am subliniat că niciunul dintre candidați nu e avantajat de un asemenea Ordin (pentru că o încălcare a autonomiei universitare nu avantajează pe nimeni).

    Problema (una dintre ele) e că acel ordonator de credite poate ajunge să organizeze noi alegeri (vezi pct. 5 din Ordin: ”până la data la care este confirmat noul rector”; dacă alegerile sunt contestate și anulate – să zicem pe motivul legat de modul în care au fost aleși reprezentanții studenților în Senat sau pe alt motiv – deja putem vorbi și de favorizare). Ba mai mult, după cum e formulat pct. 6, se lasă deschisă portița ca ”ordonatorul de credite numit de Minister” să conducă UBB mult și bine. Ministerul poate declara ilegale alegerile desfășurate după 1 martie – data pe care a stabilit-o prin ordin pentru depunerea actelor necesare confirmării noului rector -, dar NU prevede obligativitatea de a organiza alte alegeri (!) Așadar, dacă alegerile nu se desfășoară până pe 1 martie, Ministerul numește un ordonator de credite și cu asta… basta: ne reauzim la alegerile de peste 4 ani…

    Că Ioan Aurel Pop este candidatul susținut de minister (încă din epoca Funeriu) și că va avea și sprijinul universitarilor PSD am scris încă din 13 ianuarie, iar modul în care s-au desfășurat lucrurile au confirmat coalizarea pe care am anticipat-o.

    1. Mihai, multumesc pentru intervenție și te felicit pentru felul determinat în care-ți urmărești subiectele. Te urmăresc și te apreciez. Cît privește scenariul descris de tine mi se pare putin probabil. Suflăm noi în iaurt, dar nici chiar așa! Iar în privința domnului Pop, domnia sa poate fi agreat de oricine, dar favorizarea unui candidat e altceva și pînă acum n-am observat asta. Sper să rămîi atent la subiect! Îți doresc succes în ce faci!

    2. Pana la urma, daca toate suflarea voteaza liber si numaratoarea se face transparent, cu martori de fata, care mai e problema?

      1. Domnule Vlaston, problemele sunt mai multe:

        1. Avem de a face cu un ordin care, asa cum recunoaste si Catalin Baba in scurtul interviu de mai sus, a fost dat ”cu dedicatie”, adica pentru UBB;

        2. Ordinul e extrem de interpretabil (nu rezulta ce se intampla daca Ministerul refuza sa numeasca ordonatorul de credite numit de Senat – propune Senatul alt ordonator ori Ministerul numeste direct pe altcineva?) ; de asemenea, fiind evident ca noul rector NU are cum sa depuna documentele necesare confirmarii pana pe 1 martie (in conditiile in care alegerile sunt programate pe 1 martie, respectiv 8 martie, turul II), Ordinul nu spune care mai e valabilitatea acestora (in mod normal, la pct. 6, Ordinul ar fi trebuit sa prevada un termen rezonabil – o luna – pana la care se alege un nou rector – fie respectand calendarul actual, fie stabilind alt calendar);

        3. termenul de 1 martie (ordinul fiind emis in 16 februarie, in conditiile in care la UBB a fost control in urma cu 2 saptamani) este nerezonabil si arata ca scopul Ministerului NU este rezolvarea problemelor de la UBB si intrarea in legalitate, ci razboiul cu Andrei Marga; un razboi jenant (de ambele parti), in care fiecare incearca sa fie ”mai smecher” decat celalalt

      2. Mihai, iartă-mă că intervin, dar ministrul Baba nu spune ca e un ordin cu dedicație, ci că este și situația UBB, dar vezi că mai sînt si alte universități, le-a pomenit domnul Vlaston.
        Apoi, războiul jenant îl duce rectorul Marga cu Legea, încercînd de fiecare dată să o faulteze.
        Pot critica ministerul din multe puncte de vedere, dar dacă dă un ordin care să reglementeze o situație, de ce nu luăm situația în calcul?
        Apoi, sigur că dacă senatul propune un ordonator de credite și ministrul nu-l poate desemna, conform aceleiași proceduri stipulate, tot senatul propune următorul ordonator.

  4. 2012/02/19 la 13:18 | În răspuns la Adrian Munteanu.

    Stim ca un rector este si ordonator de credite. Dar un ordonator de credite poate fi si rector? Poate ordonatorul de credite sa semneze pe o diploma de studii?

    Buna intrebare. St. Vl.

    1. Nu este nevoie ca ordonatorul de credite să semneze diplome. Din câte înțeleg eu, ordonatorul de credite este, de fapt, un rector intermar. Deci, în principiu (presupun eu), ar putea semna diplome. Dar chiar este nevoie?

  5. Dle Mihai Gotiu

    Nu cred ca a fost dat cu dedicatie. Univ. Politehnica Bucuresti n-a catadicsit nici macar sa trimita Carta la validare. Deci, ce trebuia sa faca ministerul, sa astepte cu mainile in san?

    Daca alegera rectorului se face dupa 1 martie, din motive de expirare a mandatului dupa 1 martie, se aplica doar art. 6 b) sau c). Eu asa am inteles

    Este cert ca dupa expirarea mandatului unui rector, fie si acela al UBB, nu se mai pot plati salarii si semna documente, fara sa fie lovite de nulitate. Daca intarzierea este de fapt tragere de timp, mi se fare firesc ca ministrul sa rezolve situatia. Daca nu, Senatul sa propuna un ordonator de credite.

  6. Intru dumirirea cititorilor: a existat o versiune a raspunsului „Am luat această decizie în spiritul legii, ca urmare a reclamațiilor unor cadre didactice și studenți inclusiv de la Universitatea Babeș-Bolyai” care nu a continut cuvantul „inclusiv”? (pentru ca o astfel de versiune a fost preluata si publicata de Mihai Gotiu si incercam sa-mi dau seama despre ce este vorba)
    Va multumesc

    1. Varianta corectă este cu „inclusiv” inclus 🙂 Discuția a vut loc în două etape, după cum a fost posibilă legătura telefonică. La discutia detaliată, domnul Baba a explicat că nu este doar cazul UBB, îmi răspunsese astfel pentru că întrebarea mea inițială viza cazul UBB. Așadar, după ce a adus lămuriri, nu ar fi fost corect să înțeleg că a fost doar cazul UBB ( dovadă cazurile aflate în aceeași situație), așa că am corectat în sensul celor precizate.

  7. Daniel David ăsta e medic ? La un moment dat, profesorul Daniel David se lăuda pe blogul personal că avea un cabinet personal la clinica universitară din Cluj, unde oferea consultaţii. Cred că se petrec lucruri foarte grave la UBB Cluj. Şi văd că discuţiile „de fond” la UBB Cluj se poartă doar în jurul întrebării „esenţiale” : Cine-i ordonatorul de parale ?

    1. Nu știu să aibă cabinet personal, poate era vorba de consultațiile pe care le dă in cadrul universității. Și da, ordonatorul de parale e important! 🙂 Doar că de data acesta, termenul fiind scurt, nu e cine știe ce miză.
      Dar ca să fim drepți, vedem că oamenii se tem și de o știrbire a autonomiei și bine fac, aici e bine să fie vigilenți. Să nu fie paranoici, dar atenți trebuie să fie.

  8. Am si eu o intrebare sau doua. Parerea mea e ca nui bine sa bagi himperbole din astea cu fulger chiar daca are doar patru intrebari interviu. Ca daca dupa aia ai un interviu cu doua intrebari sau chiar cu una. Sau dece nu chiar cu nici una. Cum le mai spui la alea. Deci parerea mea. Si a doua intrebare no mai tin minte da nu cred care importanta.

Lasă un comentariu