Strategiile disperării. Roșia Montană Gold Corp. a trecut la șantajul umanitar

Roșia Montană Gold Corporation a încercat numeroase strategii de captare a simpatiei publice în România, simpatie pe care să o transforme în argument pentru exploatarea aurului din Roșia Montană, în lupta sa pentru obținerea ok-ului de începere a lucrărilor. Percepția RMGC este că antipatia publică ar fi un obstacol în calea realizării exploatării. Iar de schimbarea acestei optici, dar și de influențarea directă asupra decidenților guvernamentali, ar depinde proiectul lor.

După ce i-au convins pe primarii comunelor din Munții Apuseni (nici nu era greu s-o facă la cîtă pricepere administrativă și viziune de dezvoltare se găsește pe acolo) să scrie scrisori publice către Guvern în care să ceară pornirea exploatării ca să salveze lumea de la foamete, acum s-a trecut la șantaj sentimental. Mai grav, la șantaj umanitar.

Într-o campanie de presă care se derulează pe mai multe canale tv, ziare și online, RMGC se folosește de oameni aflați la ananghie ca să șantajeze publicul și autoritățile. Campania a fost astfel concepută încît femeile care își spun poveștile de viață, spun de fapt: sînteți inumani, sînteți niște monștri dacă ne lăsați să murim de foame pentru că nu sînteți de acord cu exploatarea propusă de RMGC!

În detaliu, ce se întîmplă? O femeie vorbește sau semnează un text în presa scrisă în care descrie viața ei grea în Roșia Montană de astăzi unde nu are ce face, nu are loc de muncă, nu are viitor. Are acasă o mamă bolnavă, crește singură doi copii și așteaptă ca RMGC să-i rezolve viața, iar niște oameni răi se opun proiectului făcînd asta imposibil. Așadar, academicienii, presa și ong-urile care se opun exploatării se opun, de fapt, femeii respective, adică Sandei! Nu îi lasă dreptul la o viață normală, la viitor!

Cît de criminali sînt prin urmare, opozanții proiectului! Ei au în față victime cu nume și poveste, nu simt nimic pentru ele?

Într-o țară normală, inițiativa RMGC ar fi fost dezavuată, la noi, mîrlănia trece neobservată. Pentru că poveștile de viață ale femeilor, folosite de campaniile de publicitate, sînt plătite și au un scop evident de manipulare a opiniei publice. Spovedaniile lor sînt cumpărate, cu scopuri manipulatorii. Bietele femei nu pot fi condamnate, o fac pentru un ban de pîine, dar cei care o fac sînt speculanții de vieți.

În fapt, femeile singure, cu copii în îngrijire și mame bolnave nu au cum să lucreze, (și nici nu e firesc să-și dorească asta), în minele de exploatare ale RMGC. Nu pot aștepta de la ei rezolvarea vieții lor. Doar dacă ar fi fost o mineriță din moș-strămoș, o pasionată a excavărilor, o macaragistă de performanță și n-ar putea concepe să fie cameristă într-o pensiune, nici bucătăreasă într-un restaurant pentru turiști, nici dispecer la salvamont, ci numai și numai miner, atunci poate că povestea ar fi avut o coerență logică.

Dar, concret, problemele de singurătare și boală ale femeii folosite în reclama lor nu vor dispărea odată cu startul pentru RMGC. Nu pe femeile singure fără calificare în minerit se bazează o exploatare ca cea propusă de RMGC!

Așadar, exploatatorii de aur nu pot schimba ce este dramatic în viețile oamenilor din Roșia Montană, dar pot să le cumpere poveștile dureroase și să se folosească de ele pentru scopurile lor de business.

19 gânduri despre “Strategiile disperării. Roșia Montană Gold Corp. a trecut la șantajul umanitar

  1. da, campania lor nu se opreste aici! au ajuns pana acolo incat cer copiilor din scolile din Rosia si vecinatati (adica minori!!) sa semneze hartii cum ca ar fi impotriva listarii sitului in patrimoniul mondial pentru ca opreste proiectul RMGC! ..si sa duca si parintilor acasa sa semneza! Ori asta, pe langa faptul ca este ilegal ca intr-o institutie de invatamant, ca profesor, sa ceri unor minori sa isi exprime acordul sau dezacordul fata de – in sine- un act care ar trebui sa faca orice roman mandru, este insa o mizerie – copiilor li se cere sa sprijine un proiect minier, adica o activitate economica, un businness, cum spuneti si dvs…. Si sunt sigura ca inca nu am aflat cele mai murdare metode de „santaj” la care RMGC a supus populatia, si nu numai!

  2. din intimplare cunosc bine zona, sotul meu a lucrat la Zlatna trei ani. Acolo e un dezastru, Ruxandra, o saracie lucie si daca ne bazam pe initiativele guvernului si ale madamei Udrea de a face ceva turistic adevarat in zona, e , cred eu, o batalie pierduta din start. Noi nu stim nu ne pricepem si nu vrem. Eu as da drumul exploatarii in anumite conditii, s-a pierdut deja prea mult timp si e pacat.

    1. Corina, îți respect punctul de vedere, dar n-a zis nimeni ca trebuie asteptat guvernul sau pe doamna Udrea pentru strategii de turism. Fiecare om dar și autoritățile locale puteau face ceva pînă acum în acest sens. Dar ei au luat hotărîri în consiliile locale de a nu elibera autorizatii de construcție pentru pensiuni. Șapte ani nu s-a construit nimic în Roșia Montană! Deci, nu doar că nu faci, dar și interzici să se facă! E o politică impusă acolo, de interese mari. Spune-mi tu, cîte localități montane din lume au aur în subsol? Celelalte cum trăiesc? Ar fi interesant să vezi că trăiesc din creșterea animalelor, turism, pielărie, prelucrarea lemnului, fructe de pădure, plante medicinale, miere, schi, turism de aventură, etc.Cind am facut acolo un reportaj m-am si documentat în presa internațională. În Tirol, un proiect numit Muzeul Norilor a salvat populația montană. Ei acum o duc bine. Noi ne plîngem.

      1. Problema este ca noi nu suntem Germania. Probabil ca nu exista nici fondurile si nici resursele umane necesare demararii unui proiect de genul acestuia care este in Tirol. Si in cazul asta e mai bine ca oamenii aia sa moara de foame si sa nu se faca nici un fel de investitie in zona aia? Daca ar fi existat o solutie fiabila, ar fi fost pusa in practica pana acum, dar cum nu exista, defilam cu ce avem.

  3. Nu poți pune interdicție pe srategiile de marketing le unei companii doar pentru că sunt nerealiste. Orice fel de reclamă e nerealistă în principiu și asta o știe fiecare. Protestul la așa ceva e inutil. Autorul reclamei răspunde simplu: nu-ți place nu cumperi care-i problema cu plînsetele? Aa.. că guvernul s-ar putea să fie sensibil la așa ceva și e pericol public? N-aș crede așa ceva. Consumatorul de astfel de reclame știe foarte bine ce și cum nu are rost să-l educăm inutil. Observațiile din articol sunt redundante oricum RMGC nu va avea șanse de reușită mai ales recurgînd la reclame patetice. Dracul nu e chiar așa de portocaliu, desigur.

  4. sa fim realisti, Noi nu sintem in Tirol si nu vom fi niciodata. Comparatia cu altii e asa de paguboasa…de ce nu ne recunoastem limitele, sa ne acceptam, sa fim noi insine? daca GC vrea sa investeasca, sa o faca, in anumite conditii bineinteles, parerea mea e ca nu am avea decit de cistigat, Vorbesti de schi, tu nu vezi ca nici macar amarita aia de pirtie din feleac nu a mers cum trebuie?ce s-a investit in Baisoara? Ca centrul orasului arata jalnic, mi-e si rusine sa duc vreun strain pe acolo…ca stau gunoaiele cit casa in orasul de 5 stele?

    1. ma scuzati, dar cred ca discutia nici macar nu ar trebui sa ajunga pana aici! proiectul propus de rmgc incalca in momentul de fata doua legi, cel putin din punct de vedere al patrimoniului! atata timp cat acolo avem monumente clasate, care, prin proiect ar fi complet distruse – masivele Orlea si Carnic – nu se poate vorbi de proiect! Asta e legea! Atat legea minelor cat si cea a monumentelor interzic activitati de minerit in zone cu monumete istorice! Punct! Nu e o problema de optiune, de parere, de vot! E lege!!!!

  5. George, teoria cu cumparatul nu se aplica aici. Aici speculezi și influențezi, în masă. Nu individual. Nu determini o decizie individuală privind cumpărarea unui săpun ci influențezi decizii privind soarta unei regiuni. Aici se folosește sărăcia ca pîrghie de presiune politică. E vorba de decizii care privesc soarta a milioane e oameni, nu decizia unuia dacă își cumpără un săpun roz sau albastru. Distrugerea a patru munți determină schimbări climatice, de faună, floră, calitatea aerului și culturile din toată Transilvania. Specialiștii spun că nu vom mai avea cartofi și viță de vie în Transilvania, din cauza curenților de aer care vin pe direcția Vest-Est și care vor deșertifica podișul.

  6. A se vedea ca printre cazurile expuse este si cel al unui barbat (de fapt sunt mai multi, nu stiu de ce a vazut autoarea, doar femei), care, CULMEA, desi se spune ca ar fi interzis, si-a construit o pensiune unde vin 20 de turisti pe an. Sa o spunem pe cea dreapta, nici opozantii proiectului nu sunt straini de mijloacele manipularii…

    1. Turismul nu se face accidental, nu? e un demers coerent cu facilități complexe. Dacă toată zona ar fi fost pregătită pentru turism, atunci ar fi avut mai mulți clienți. În plus, nu ați văzut ce spune chiar RMGC? că au avut 10 mii de vizitatori într-un singur an la Casa Muzeu făcută de ei! Păi, cum doar 20?

      1. NIMENI nu innopteaza la Rosia Montana. Pentru asta sunt pensiunile. Aia zece mii de vizitatori au coborat din autocar, s-au invartit 3 ore prin piata si au plecat…

      2. Atunci problema turismului este pe jumătate rezolvată, chiar cea mai grea. Dacă au ajuns acolo, nu ne mai rămîne decît să-i oprim! E mai ușor de aici încolo!

  7. Sa-i oprim cum, cand acolo tot ceea ce teoretic ai putea sa vizitezi dureaza maxim 3 ore? Cand in satul ala exista o singura pizzerie, si cand drumurile sunt asa cum sunt, aproape impracticabile? Cum s-ar putea face turism acolo fara investitii majore in infrastructura? Si cine e dispus sa investeasca in toate astea, ca pana acum n-am vazut pe nimeni. Realitatea e ca proiectul ala minier e singura investitie concreta in zona aia, in rest se vine numai cu opinii personale. Dar opiniile astea n-or sa hraneasca locuitorii din Rosia Montana…

    1. Mircea, la întrebarea cum să-i oprim a răspuns o lume întreagă. Sînt țări întregi, dar o localitate, care din turism trăiesc. Nu trebuie să inventăm nimic. Toți cei care se ocupă de turism știu ce ar fi de făcut. Doar că politica pt zona respectivă e alta și astea sînt efectele.

  8. despre turism ar fi interesant de vazut in cate zone mai bine plasate, fara atatea interese, s-a facut ceva serios in turism. avand in vedere ca nu prea avem exemple de succes, cu atat mai putin se poate (putea) face asta in rosia montna. deci povestea cu turismu’ cam pica.

    faptu’ ca rmgc promoveaza in niste clipuri niste cazuri particulare, nu vad care-i problema. chiar pe acest blog am vazut povesti similare. daca o fac si altii e gresit ?

    ca s-au mentionat alte zone aurifere care traiesc din cresterea animalelor… sunt curios care-s alea si care-i povestea lor ? nu prea imi vine sa cred ca un zacamant ca cel de la rosia montana ar fi lasat pe undeva de izbeliste… si oricum, mai devreme sau mai tarziu va fi exploatat. intrebarea e: il exploatam acum cu cap si ajutam la dezvlotarea zonei si a tarii sau ne chinuim mai departe cu imprumuturi de la fmi, traim in continuare prost si ne mandrim ca tinem auru’ sub balega ?

    intr-o zona cu dezvoltare miniera nu lucreaza doar mineri. mai lucreaza pe langa ei o gramada de oameni. culmea, pana si femei !

  9. Am afla ce se intampla cu tara aceasta, daca am sti cine si de ce si a oprit exploatarea aurului, a permis distrugerea instalatiilor motivand ca nu mai avem nevoie de aurul de acolo care este prea putin si de proasta calitate, ca necesita investitii mari si ca este nerentabila exploatarea sa.
    „Altii” sunt interesati sa investeasca in lucruri „nerentabile” pentru ca stiu ce pot obtine investind. Niciunde, nimic nu se obtine decat cu cheltuiala si munca.
    „Noi” nu vrem sa facem nimic pentru ca putem obtine totul exact prin aceasta atitudine; ba chiar putem incrimina populismul lasand, cu premeditare, totul sa se distruga. Cam asa s-a intamplat cu atatea alte lucruri….

Lasă un răspuns către George Asztalos Anulează răspunsul