Demisie în bloc la vârful cercetării românești

Zilele trecute s-a înregistrat o performanță a elitei universitare românești, de care, sincer, n-o mai credeam în stare.

Marți s-a anunțat reducerea bugetutului cercetării cu 40-55% pentru 2013, în condițile în care proiectele sunt deja începute.

Miercuri, o profesoară de la Cluj, Corina Ionescu, cercetător la Facultatea de Biologie și Geologie a scris o scrisoare deschisă adresată lui Victor Ponta, Ministrului Educației și Ministrului Cercetării. Joi dimineața am primit și eu scrisoarea în care se explica de ce este o crimă să tai finanțarea în timp ce proiectele sunt în plină desfășurare. Textul memoriului a fost semnat de peste 700 de alți cercetători din țară. (Vezi aici scrisoarea).

Eu am trimis scrisoarea la rândul meu Ministerului cu rugămintea să mi se răspundă ca să pot face un articol. Spre seara am primit răspunsul, doar eu, nu și cercetătorii. Acolo se spunea că nu mai sunt bani destui, că se face o prioritizare, o nouă selecție și se reportează sumele pentru anul următor (vezi aici răspunsul).

Vineri dimineața am primit și vestea că întreg Consiliul Național al Cercetării, toți cei 17 membri și-au dat demisia în bloc în semn de protest față de tăierea fondurilor. S-a spus acum, ca și în 2009, : n-avem bani ca să cercetăm. Cercetătorii au adăugat: și n-avem bani pentru că nu cercetăm!

În Transilvania Reporter de sâmbătă găsiți toată istoria acestui conflict, aflat încă în desfășurare.

Rămâne să vedem ce va face guvernul, va găsi bani din altă parte, va înlocui CNCSisul cu altul îngăduitor, va reevalua proiectele și-n felul acesta va da impresia unei mai mari exigențe nu unei grave austerități, ce va face?

Însă, repet, o situație ca aceasta în care cercetarea să fie complet decapitată nu s-a mai văzut.

Lasă un răspuns

