Complexul american și noile generații. De la presă la politică și artă

Zilele astea am citit cea mai proastă carte din viața mea. Nici nu știu de ce am insistat s-o termin. Nu-i știu titlul, nu l-am reținut, e un jaf pur și simplu.

Ei, dar și în cea mai proastă carte cu putință, am găsit vreo 20 de pagini despre cel de-al doilea război mondial, mai exact povestea unei poloneze evadate în America, care mi-a confirmat un gînd mai vechi și mi-a relevat o concluzie. Pentru voi poate e o banalitate, dar mie mi se pare foarte important.

Americanii suferă – sau nu suferă pentru că nu-și dau seama, dar sînt marcați și trăiesc în consecință –, de complexul vieții OK, al lipsei de experiențe grave, dramatice, care să fi făcut istorie pentru istorie, dar și pentru ei, personal.

Se uită la Europa cu admirație și, în subconștientul lor, se simt ca niște copii fără acele mari experiențe-tragedii în spate, care să-i fi șlefuit, să-i fi învățat. Chiar și războaiele lor au fost duse de soldați, mercenari, au fost războaie profesioniste, departe de casă, războaie cu dușmani necunoscuți, nu războaie cu viața.

În cartea aia de doi lei, actrița poloneză trăise atîtea în Poponia ei cotropită de germani, încît, atunci cînd a pus piciorul la Hollywood, era o tipă tare de tot cu misterul, aerul ei dramatic întipărit pe chip și personalitatea atît de complexă!

Nu o să aberăm acum și să spunem că ne dorim drame la scara istoriei ca să devenim noi oameni mai profunzi, dar putem înțelege de ce generațiile astea de nimic, în care și noi mărșăluim, gîndesc, simt și realizează atît de puțin. Nu trăim, ci doar ne tîrîm.

Se vede asta în politică, în artă, în literatură, în viață.

Lasă un răspuns

