Oameni care încep să facă rating

Aș avea să vă spun o lungă poveste legată de scriitori, de literatură, de cum au fost ei uitați o vreme, pentru ca acum să revină în forță. Stă lumea cu gura căscată la ei și, Doamne, ce bine că e așa! Ei fac, într-un fel, istoria lumii. Ei îi dau sens. Și nu spun asta pentru că sună interesant, ci pentru că iată, se vede tot mai limpede. Dar am să vin cu povestea pe larg altă dată.

Însă, ce vreau acum este să vă atrag atenția supra unui amănunt. Am bîntuit printre evenimente, ziare, filme, studii, analize, documente, manuale, întîmplări și presă. Dar ne-am întors la literatură cu sufletul golit de sens, căutîndu-l.

Ce vreau să vă spun astăzi pleacă de la ceva simplu: am urmărit într-un filmuleț discursul lui Mark Twain de la decernarea unui premiu. I-am văzut cu ochii minții biografia și mi-am spus: poți schimba lumea cu o singură carte. Schimbi modul în care ea este obișnuită să vadă lucrurile și de acolo încolo nimic n-o mai oprește, cu povestea ta scrisă între coperțile unei cărți.

Așadar, uitați-vă la scriitor! Căci el poate împinge lumea înainte. Poate cele mai spinoase probleme ale omenirii și-au găsit rezolvarea pentru că o cărticică a introdus mai întîi în capul oamenilor gîndul care să schimbe totul.

Iată un interviu cu Amos Oz, la care m-am oprit azi și ziua nu va mai fi la fel. Mai tîrziu am să vă spun ce cred despre scriitorul de astăzi și în ce fel cred eu că se va schimba literatura, mîine.

Andrei Gaitanaru: – O întrebare care are legătură cu refuzul de a menţiona în Tratatul de la Lisabona rolul jucat de creştinism, iudaism şi islam în istoria Europei. Putem gândi Europa ca fiind un club iudeo-creştin? Sau, mai de grabă, este ea este un muzeu al monoteismelor abrahamice care îşi pierde din ce în ce mai mult sensul într-o lume a fanatismlui de tip secular?

Amos Oz: – Ne confuntăm cu tot felul de fanatisme, nu doar cu fanatismul religios. În anumite părţi ale lumii, principalul fenomen fanatic este religia. În alte părţi ale lumii, este diferit. Observăm un fanatism secular, ideologic, politic şi, uneori, chiar şi ecologic. Avem de-a face cu toate formele de fanatism. Europa ar putea şi ar trebui să joace un rol activ în a-i duce împreună pe evrei şi pe arabi prin înţelegerea amândurora şi prin a fi înţelegătoare şi cu unii, şi cu alţii. Europa poate avea o mare contribuţie pentru pacea din Orientul Mijlociu, oferind ajutor şi empatie atât pentru evrei, cât şi pentru arabi. Nu ar trebui să mai alegeţi între a fi pro-Israel sau a fi pro-Palestina. Pur și simplu trebuie să fiți pro-pace.

O ultima intrebare: Profetul Amos spunea despre poporul lui Israel: “Doar pe voi vă ştiu dintre toate familiile de pe Pământ şi de aceea vă voi pedepsi pentru toate nelegiuirile voastre” (Amos 3.2). Ce părere are scriitorul Amos despre această perspectivă divina? Pasajul are semnificaţii teologice foarte complexe şi foarte frumoase. În esenţă este vorba despre alegerea lui Israel ca popor al lui Dumnezeu şi despre responsabilitatea implicată de această alegere. Mulţi evrei au intrat în camerele de gazare cu această conştiinţă a alegerii şi a ispăşirii, a purificării. Însă, cineva mai puţin acomodat cu această interpretare nu ar fi înclinat să creadă că Dumnezeu suferă puţin de fanatism?

– Știți, eu nu cred în conceptul de „popor ales”. Și dacă aș crede în acest concept, i-aș spune lui Dumnezeu „Te rog, alege pe altcineva în schimb. Ne-a ajuns. Am suferit destul”. Cred că evreii au suferit cel mai mult de-a lungul istoriei lor. Au suferit mai mult decât au păcătuit. Nu au fost în poziția de a păcătui timp de mii de ani, nu au avut mijloacele de a-i oprima și de a-i suprima pe alții. Așa că profețiile lui Amos și ale altor profeți sunt manifestarea unui puternic sentiment evreu al auto-criticii. De care sunt mândru. Cred că este foarte sănătos. Cultura evreiască este civilizația argumentului, a îndoielii, a criticii. Nu degeaba evreii nu au avut un Papă și nici nu ar putea avea un Papă. Toată lumea dezbate, toată lumea știe mai bine, nimeni nu se supune. Însă, resping noțiunea oricărui popor ca fiind popor ales. Cred că toți oamenii sunt creați egali și că toți oamenii ar trebui să fie tratați în mod egal. Nu prin discriminări pozitive și nici prin discriminări negative. Cred că acest concept de „popor ales”, indiferent de unde vine, este un concept rău.

Interviul integral îl găsiți aici. Mai jos aveți înregistrarea video.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s