Ce crede un universitar clujean despre campania din UBB. Exerciții de sinceritate

Sînt lector, predau de 21 de ani limba franceză și am 1400 de lei pe lună. Aș vrea să-mi placă lumea în care trăiesc, dar iată, e chiar imposibil. Mă amăgesc într-un soi de prietenie temporară cu studenții, dar nu găsesc calea de a comunica cu colegii. Am predat la începutul vieții mele de dascăl într-o școală de țară, undeva în Țara Bîrsei, dar trebuie să vă spun, acolo aveam prieteni printre colegi și o viață comună. Discutam în cancelarii, spuneam ce gîndim, rîdeam sau făceam planuri comune.

De multe ori mi s-a făcut dor de acele vremuri. Stînd între pereții universității mă gîndesc la cancelariile de țară. Am ajuns să mă bucur cînd plec în străinătate pentru că acolo oamenii sînt destinși și comunicativi, au această latură normală a vieții lor profesionale: încrederea că doar comuniunea de idei ne face oameni ai lumii în care trăim.

În universitatea noastră poți să te simți ca într-un cavou. Noi facem asta. Fiecare ne închidem în boxa destinată și ne cultivăm de acolo suspiciunile. E greu să faci echipă cu cineva. Nu avem această cultură, a lucrului în comun. Sîntem solitari nu solidari. Competiție, ură, suspiciune, teamă. Cum să fie o campanie electorală într-o astfel de lume?

Iar Corina amînă din nou răspunsul…

Poate cel mai grav lucru care ni s-a întîmplat în acești ani de diktat și nedreptate,este că oamenii universității s-au înstrăinat unii de alții, și-au creat culoare paralele și s-au ferit ca de naiba să spună ce gîndesc. Le-a fost teamă că vor fi turnați.

Teama și suspiciunea s-au născut din abuz. Aveam 27 de ani și am dat concurs pentru o bursă în Italia. Am cîștigat concursul și urma să plec într-un oraș însorit, vă dați seama, să văd locurile scriitorilor mei preferați… Eram fericită, ce mai! La două zile după aflarea rezultatelor concursului am fost chemată la rectorat. Rectorul mi-a spus că nu mai merg eu cu bursa aceea, că va merge domnul cutare, mîna sa dreaptă, ba chiar și stîngă, pe comunicarea cu presa, un domn respectabil care depășea cu mult vîrsta admisă de condițiile italienilor. Am început să plîng în fața lui. Dar el niciodată n-a înțeles de ce m-am supărat!

Cum să fie campania?

Ne e frică de minciună. Ne temem să nu greșim din nou. Vedem umbre peste tot. În spatele lui David e văzut Marga, în spatele lui Pop, PSD, în spatele lui Ciumaș, Marga,… și tot așa. Eu refuz să mă las prinsă în capcana suspiciunilor. Am să votez după capul meu, după cum am să-i descifrez ca oameni și ca program. Mă interesează în primul rînd normalizarea vieții academice, revenirea la o stare de încredere și colaborare.

Apoi, universitatea trebuie modernizată. E urgent necesar să se organizeze altfel și ca structură, dar și ca mod de lucru. Facultățile ar trebui să se asocieze și trebuie lucrat prin interdisciplinaritate. Peste tot în universitățile civilizate se lucrează așa. La noi încă nu poți urma cursul de estetică de la arte dacă ești la filo sau invers, sistemul creditelor transferabile nu funcționează. Cum să faci altfel liberalizarea școlii și cum să poți verifica competența profesorilor dacă nu ai indicatorul de popularitate a cursului?

Corina a înființat un Centru de cercetări interdisciplinare. A vrut să spargă gheața și a spart-o. Dar n-a ieșit mare lucru de sub ea. Cînd a avut o conferință pe teme geocritice, doar colegii de la istorie au acceptat să i se alăture. De atunci, lucrează numai cu studenți. Cine are chef de geocritică în ziua de azi?

Habar n-aveți cît de importantă e geocritica asta! Ea ne ajută să vedem un loc, o țară, o regiune prin prisma producției literare pe care au născocit-o mințile oamenilor. Vezi lumea în care trăiești, prin ochiul sincer al literaturii. Defrișat de politic, de interese, de manipulare. Se poate merge și pe alte direcți, avem modelul francez, eu acolo am descoperit acest gen de abordare științifică, iar de la anul vreu să-l introduc ca și disciplină de curs.

De ce sînt slabi studenții?

Pentru că au fost admiși și cu nivel zero de limbă, cel puțin la noi așa au stat lucrurile. Fără nicio selecție nu ai nicio calitate. Peste zero se clădește greu. Practic, au venit la facultate nu ca să se cultive, ci ca să învețe o limbă străină. Nu-i rău, dar nu era menirea unei universități să facă asta. A fost goana după bani și a ieșit un dezastru. Iar aici lucrurile trebuie să se schimbe. Adică, dacă vrei să-i dai o șansă și unui pasionat al culturii franceze, iar el n-a făcut franceză în școala lui, poți crea în paralel un an pregătitor. Numai că eu acum le vorbesc despre Balzac în franceză și ei se uită perplecși la mine, trebuie să le traduc ce-am spus. E inutil să mergi așa!

Va fi întinerit corpul didactic?

Așa ar trebui, vom avea în curînd valuri de pensionări, va trebui să luăm oameni noi. De unde? Doctoranzii noștri, masteranzii au plecat toți. Eu i-am întîlnit prin Franța, am băut cafea cu cîte unii, nu se mai întorc! La ce să se întoarcă? S-a produs pentru export la universitățile noastre. Totul la export. Ce-a rămas, se vede.

Cum se va termina campania electorală? Un final?

Happy, happy end! Altfel, sare lumea în aer!

Iată și cîteva exerciții de sinceritate din partea candidaților:

» Daniel David: „Despre tineri, seniori şi ‘calea regală’ spre internaţionalizarea UBB

» Eniko Vincze: „Reflecții asupra dialogului cu universitarii despre sustenabilitate și management participativ

» Ioan-Aurel Pop: „Despre Universitate şi Rector – cu mintea şi sufletul

3 gânduri despre “Ce crede un universitar clujean despre campania din UBB. Exerciții de sinceritate

  1. „De ce sînt slabi studenții?”. Se nu rasucim la nesfarsit adevarul! sa nu-l mai cioplim! Cine a desfiintat examenul de admitere? Nu neorocitul de marga? Cine a infiintat industria diplomelor? Nu tot el? El si andronescu au dat liber la ush. Dar nu numai ei sunt arhitectii. Intreaga clasa politica, postsecuristica, cu precadere actuala, taind bugetul tot mai mult si emitand pretentii din ce in ce mai mari. Nu sunt bolnavi, sunt dusmani ai tarii. D-l acad. prof. Pop a fost in afara gastii de interese marga. Conduita exceptionala. Dar e pe cale sa faca compromisuri inacceptabile, daca ne raportam la curatenia si valoarea unora din cei avuti in vedere. Vor reduce foarte mult din eficienta managementului preconizat, vor murdari din nou imaginea ubb si vor starni o opozitie surda contraproductiva. Dincolo, ciumas si david sunt total compromisi prin legaturile de gasca cu marga. Universitarii sunt pe cale sa aleaga una din uneltele mizerabilului. De ce? Educatia in familie cu urmari directe la compromisurile facute cu fostul regim, atunci cand a fost invatata lectia micii intelegeri, mica intelegere continuata dupa ‘89 cu nerusinata si favorizata dictatura marga, clonele. Daca statul roman si-ar fi facut datoria, nu ar fi favorizat ilegalitatile si ilegalistii din ubb, iar azi am fi avut parte de o reconstructie acceptabila a ubb. N-a fost sa fie si nu va fi. Statul roman e principalul vinovat. Punct.

Lasă un răspuns

