Poveste de weekend. Ar trebui „să mergem la Pisa”!

S-a născut la Lucca. Ați fost vreodată la Lucca? E un orășel din Toscana, cu ziduri de piatră, frumos desenat pe pielea pămîntului, ca un tatuaj cu henna. Auzise muzica în casa lui, tatăl său făcea mici operete, modeste, cu care-i încînta pe orășeni.

Dar într-o zi, el s-a dus la Pisa. El, nu tatăl lui! Așa cum noi mergeam la film la Tîrgu-Cărbunești, el a intrat la spectacolul vieții în Pisa: „Aida” de Verdi. Ei, nici mai mult, nici mai puțin! După aceea a zis că o să compună opere grozave, nu ca la Lucca! Asta s-a întîmplat! Pentru că el a mers atunci la Pisa, am avut și eu de ce să ies acum, într-o seară rece, la întîlnirea aceea.

Aseară, căci atunci s-a întîmplat, m-am întîlnit cu el. Era frig afară, dar frumos, ciudat cît de strălucitoare poate fi o iarnă banală, dintr-un oraș cenușiu altminteri! Frumoasă ca o poveste! Cînd am plecat acolo am crezut că sala va fi goală, că voi căsca plictisită și că o să mă acoper cu haina, de frig și o să strănut, de-o să răsune sala.

Ei, nu! Lume multă, toate locurile ocupate, și tineri și vîrstnici, chiar și copii. Miros de parfum greu, foșnăială, clipocit de telefoane și mărgele ieftine. (Eu mai bine nu-mi pun nimic la ocazii ca astea, în semn de răzvrătire. Dar și pentru că vroiam să văd, curioasă, cum arată lumea de astăzi, cînd vrea să fie cineva! Mai mult decît orice vroiam să-i iau pulsul. Nu avea nicio importanță cum sînt eu!)

Bun, uite ce e, voi fi sinceră! Tipul ăsta din Toscana a compus o operă muzicală superbă. O mai ascultasem la radio-casetofonul din mașină, dar în sală, acolo, suna chiar bine! Muzica, spun încă odată, este motivul pentru care băiatul născut la Lucca acum mai bine de 150 de ani se face ascultat și astăzi, mergem să-l cunoaștem iarna, pe frig, îmbrăcînd paltoane groase, chiar și-ntr-un orășel de provincie.

Să văd care dintre voi mai puteți asta?!

Turandot, afișul original al premierei (1926)
Dar, spectacolul a fost doar un spectacol! Înțelegeți ce vreau să spun…? Modest! Poate că oamenii doar schimbă decorul, hainele, cîțiva soliști… Au mai pus în scenă opera și acum cîțiva ani. Turandot, arhicunoscută! Altfel, am aflat că directorul este suspectat că și-a dat lui însuși niște bani (mulți bani) pentru regie, în timp ce e director, o chestiune cam ilegală,… e cercetat, în sfîrșit! Asta e! Am început să ne obișnuim și cu asta!

Revenind: comunitatea noastră mică se bucură și ea de improvizațiile pe care și le poate permite. Dar, e minunat că n-am abandonat, că astfel pot ieși la lumină și lucruri noi. Dacă nu lăsăm ușa deschisă, cum ar putea veni Miracolul? Opera din Cluj măcar ține ușa deschisă…

Avem nevoie de genii ca să ne salvăm, poate că ne-am dat seama. Avem nevoie de tradiție, dar și de zvîcniri care să ne scoată din anonimat. Care să ne dea un rost. Nu știu de unde ne vine neîndrăzneala, cumințenia asta. Parcă nu putem ieși din culcușul cald al obișnuințelor noastre.

Poate că „nu ne-am dus încă la Pisa”?

4 gânduri despre “Poveste de weekend. Ar trebui „să mergem la Pisa”!

  1. Imi cer scuze ca postez aici in legatura cu un articol pe care am vazut ca l-ati sters. Am primit un mail conform caruia ati adaugat un nou aticol dar linkul duce catre o pagina inexistenta. Titlul mi’a atras insa atentia: „Ponta are de dat niște explicații în legătură cu ACTA: oamenii lui au votat „pro”! Inclusiv propria lui soție!”. Il reviziuiti si urmeaza sa il re-pubicati sau ati renuntat la a-l mai publica?
    Va multumesc

    1. Imi cer scuze eu, am primit informatii greșite, așa cum le-a primi si Tiberiu Lovin de la Reporter virtual și cei de la Adevarul. Ce s-a votat in Parlamentul European era o rezolutie pentru revizuirea ACTA, nu acordul. Așa că votul acela nu putea fi intepretat cum au făcut-o cei care ne-au furnizat informațiile. După ce am intrat pe siteul PE si m-am lamurit am retras articolul. Deci, vortasera doar o rezoluție de revizuire a acordului ACTA! Votul pe acord se da in mai. Scuze, era imposibil sa nu apara si bruiajele! 🙂

  2. Si eu va multumesc ca ne furnizati lectura de calitate. Media alternativa este tot ce mi-a (ne-a) mai ramas in conditiile in care marile trusturi de presa au interese comerciale si politice mult prea evidente. Sper sa nu abdicati de la crez si de la deontologie. Mult succes.

Lasă un răspuns

