Perceptia populatiei privind învățămîntul nu poate fi manipulată politic

Dupa o vara in care bacalaureatul a bulversat credintele noastre despre scoala romanesca, iar universitatile se vad destul de negru in oglinda, incepe primul an scolar dupa noua Lege a Educatiei.

Ultimul sondaj al Institutului Roman pentru Evaluare si Strategie – IRES confirma faptul ca reforma educatiei este dezirabila, ca populatia agreeaza directiile propuse de noua lege a invatamantului: mai putine ore si orientarea spre piata muncii. Tabloul de ansamblu schitat de acest sondaj indica faptul ca publicul intelege in general cu destula acuratete probleme invatamantului romanesc.

De asemenea, publicul identifica corect nevoile sistemului, el propunand urmatoarele masuri: sa fie marite salariile profesorilor, profesorii sa fie mai bine pregatiti, materiile predate sa fie mai bine selectate, iar orarul redus, precum si impunerea unei exigente si a unei discipline mai mari in scolile din tara.

Pentru a avea o imagine cat mai clara asupra noii reforme demarata anul acesta, este necesar sa ne amintim etapele pe care le-a parcurs si cum a iesit Legea din Parlament, extrasa cu „forcepsul”, printr-o asumare guvernamentala.

In prima etapa, presedintele Traian Basescu a infiintat, in 2007, la Cotroceni, o Comisie pentru Educatie cu scopul de a analiza situatia din acest domeniu. In urma cercetarii facute de aceasta comisie, condusa de fostul ministru Mircea Miclea, in 2008 a fost prezentat public un Raport asupra Educatiei in care concluziile erau alarmante: invatamantul romanesc era diagnosticat ca fiind irelevant, inechitabil si de slaba calitate. Sub presiunea publica si in fata necesitatii evidente, clasa politica romaneasca a acceptat sa semneze un Pact pentru Educatie propus de presedintia tarii. In Pact se convenea asupra unor principii si obiective strategice.

A urmat un an de lucru la Strategia pe Educatie in care s-au formulat solutiile pe termen mediu si lung. Dupa care s-a trecut la conceperea unei noi legi a educatiei, care sa tina cont de problemele existente si de obiectivele propuse: un invatamant de calitate, competitiv pe plan international, adaptat realitatilor de pe piata muncii. Este pentru prima data cand un proces de reformare demarat in societatea romaneasca respecta un traseu logic, coerent si riguros.

Parcursul legii si ce a urmat dovedeste ce spune si sondajul de opinie: societatea romaneasca este mult mai constienta si mai interesata de un invatamant de calitate decat politicienii care profitau intr-un fel sau altul de slabiciunile sistemului.

Conform sondajului de opinie al IRES, in prezent doar 32% dintre romani au o parere buna sau foarte buna despre invatamantul romanesc, procent cu 6 puncte mai scazut decat anul trecut in aceasta perioada. In acelasi timp, 66% dintre acestia au o parere proasta sau foarte proasta. Daca 43% dintre intervievati sunt de acord cu afirmatia „Sistemul romanesc de invatamant este unul performant”, 54% isi exprima dezacordul privind acest aspect.

Cei mai multi respondenti tind sa creada ca scoala ii pregateste pe elevi pentru viata in masura mica sau foarte mica – 81%, in timp ce doar 18% considera major rolul scolii in aceasta privinta. Spre comparatie, in septembrie 2010, proportia celor sceptici cu privire la rolul scolii in viata era mai scazuta cu 12 procente.

O observatie interesanta este ca manipularea politica prin media nu a dat rezultate: mai putin de 1 din 10 persoane cred ca de vina sunt guvernantii, care ar fi vrut sa obtina capital politic din acest examen, cum s-a insistat in special la posturile de televizune. Astfel, doar 6% din intervievati sunt de parere ca este de vina Ministrul Educatiei.

Ce trebuie urmarit de acum inainte in legatura cu reforma din Educatie este legat de fondul problemelor pe care incearca sa le rezolve. Pentru ca exista riscul ca cei care aplica reforma sa alunece in directii secundare, cu efect mai mult de imagine, care creeaza doar iluzia schimbarii, asa cum este cazul uniformelor scolare, a cartelelor magnetice de acces in scoala sau a cîntării imnului. Poate ca ar fi fost utila o nouă curricula si o platforma e-learning care ar fi schimbat pe fond calitatea invatarii.

Precizare: Acest articol a fost publicat pe conta.ro.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s