Baticuţul roşu cu buline şi o altfel de întîlnire cu un tîmplar

Ieri l-am înmormîntat pe ultimul frate al lui tata. În vara asta au murit doi. Tata a rămas singurul din marea lor familie care se întindea pe tot satul şi mai departe.

Pe stră-străbunicul meu îl chema Papa, un fel de părinte al satului. El fusese primul care şi-a făcut bordei în Vălcea.

După el, fiul Nicolae, antreprenor de poduri, apoi bunicul meu, Ştefan, ajunsese boier cu pămînturi, prăvălie, căzănie, moară şi batoză.

Cînd a venit comunismul familia a fost lovită în plin. Copiii s-au risipit prin lume, iar viaţa a luat-o pe căi ocolite.

Nu ştim cum ar fi arătat dacă mergea drept, iar familia îşi păstra nucleu în jurul casei conac din Hurezani.

Tatăl meu și-a petrecut fratele reținut, sobru.Nici nu prea ştim ce gîndeşte pentru că nu mai poate comunica cine ştie ce. Dar cînd l-au scos pe nenea Fan pe poarta casei părinteşti, i-a spus să se ducă cu bine la ai lor. Apoi a cerut să-l ducem în camera unde au crescut, unde a murit tatăl său, apoi mama, fratele. S-a aşezat pe pat şi a vrut să-l lăsăm acolo o vreme. Are 86 de ani şi ţine minte întîmplări de la începutul secolului trecut, dar nu mai ştie dacă a mîncat de dimineaţă.

După o vreme, a ieşit în pragul casei şi ne-a cerut să-l ducem de acolo. În camera părinţilor probabil că şi-a luat răms bun, într-un fel al lui, de la mama, fraţii, mîncarea de pe masa de la fereastră, soba, patul dinspre drum, de la familia care s-a născut şi murit între acei pereţi. A luat cu el o gură de aer, ca o celulă stem, pentru picioarele bolnave care trebuiau să-l ducă pînă acasă. Şi pentru suflet.

Trebuie să recunoaştem, Iisus a fost un tip formidabil. Tîmplarul din Nazaret a bătut toate recordurile, a dat un bestseller pe care nu l-a putut concura nimeni. A fost mai grozav ca Socrate, Aristotel, Confucius sau Descartes. Mai tare decît toţi.

De ce? De ce filosofia de viaţă a acestui tînăr din Iudeea a cucerit lumea pentru totdeauna?

Pentru că el a vorbit inimii, pentru că a oferit soluţii care nu depind de locul, timpul şi constrîngerile terestre, pentru că el l-a eliberat pe om spărgînd cu mintea cercul strîmt al neputinţei lui. I-a oferit un proiect măreţ la care să se gîndescă cînd îi e mai greu: Împărăţia Cerului! Iisus Christos, spre deosebire de ceilalţi, nu ne-a învăţat ceva despre univers, ci ne-a ajutat să-i facem faţă. A fost cel mai tare psihoterapeut al lumii şi-l admir pentru asta. Fiecare cuvînt al lui ne ajută să mai facem un pas.

Iisus te cheamă înainte cum mă chema mama pe mine, cînd oboseam pe drumul lung al satului. Avea un baticuţ roşu cu buline albe pe care-l flutura în mînă, dacă vii, îmi spunea, îţi dau baticuţul! Iar eu fugeam la ea, oricît de obosită aş fi fost, să iau frumosul baticuţ. Aşa reuşeam să ajungem la capătul drumului, mama şi copilul ei obosit de drum.

3 gânduri despre “Baticuţul roşu cu buline şi o altfel de întîlnire cu un tîmplar

  1. Citind scriitura dumneavoastră îmi amintesc de momentele când bunica mea îmi povesteşte despre tatăl ei care a fost un burghez cum le ziceau comuniştii celor care aveau averi.

    Tot astfel s a sfârşit şi familia Balea, fiindcă astfel se chema bunica mea cu numele de fată.

    Au venit comuniştii le au luat aproape toată averea şi care pe unde au apucat s au risipit. Unii au mers în Ungaria şi Austria iar alţii au rămas în România. Nu mai ştiu nimic de ei.

    Nu ne a mai rămas decât povestea bunicii mele despre tatăl ei, un om fain care ştia maghiară, rusă, germană, română şi care avea averi, un om iubit şi adesea vizitat de personalităţile vremii, un tată care o iubea mult pe bunica mea, ea fiind singura care o şezut la căpătâiul lui atunci când a căzut răpus de o boală din care a mers mai apoi la judeţul Lui Hristos.

    Poate că o fost mai bine astfel şi nu a apucat să fie martor la jaful comuniştilor asupra agoniselii sale de o viaţă.

    Cândva voi cerceta şi voi încerca să pun cap la cap istoria familiei Balea de dragul tatălui bunicii mele şi al mamei aşa cum îi spun eu bunicii fiindcă toată vremea copilăriei am petrecut o lângă ea.

    Doamne, ajută

Lasă un răspuns

