Viitorul mitropolit al Ardealului: un suflet pentru biserica ta!

Am crezut că fluier iar, singură în biserică, și m-am ferit să repet figura. Dar astăzi mi-am găsit un camarad pe Vox Publica și m-am bucurat de el.

Am pomenit de cîteva ori de calea greșită pe care au dus biserica română, managerii acestei instituții. Am îndrăznit să critic și spiritul pragmatic al Mitropolitului Bartolomeu care a dus la construirea a 54 noi biserici în satele din Ardeal, dar nu a reușit să construiască o biserică adevărată în sufletul omului.

Preoții din mitropolia condusă de Înaltul Bartolomeu au înțeles repede care este formula de succes pe scara ierarhică. Au construit pe banii enoriașilor lăcașe de cult megalomanice, bîntuie de kitsch și de rătăcire, dar au uitat de necazurile omului. Biserica vopsită în galben țipător, dotată cu instalație de transmisie în tot satul, clopote cu telecomandă și altar cu spoturi, erau cîteva din dotările strict necesare pentru o parohie de cinci stele și un brîu drept recompensă de la Mitropolie.

În comuna Feleac s-a ridicat un complex monahal cu clădiri de un lux izbitor, prețul pe care l-au plătit enoriașii și consiliile locale fiind de-a dreptul o necunoscută pentru părintele ctitor: „Cîți bani a costat, dar cine mai știe?! Nu i-a numărat nimeni!” răspunde preotul.

Acum, în mii de metri pătrați de marmură și sticlă, zeci de camere și bucătării din inox, locuiesc doar doi preoți.

În tot acest timp, un om slăbuț, cu zîmbet pe buze și ochi veseli, timid și veșnic în căutarea cuvintelor potrivite, părintele episcop Vasile Someșanul, fost stareț la Nicula, s-a ocupat de cele omenești, de ajutorarea nevoiașilor, de azilul de bătrîni, de internatul pentru copiii sărmani, de spitalul pentru nevoiași, de alcoolicii anonimi, de femeile singure, fără adăpost. Trece drept un om slab, cu har, dar cam neajutorat. Departe de a fi un zbir care să bată cu pumnul în masă sau să-și pedepsească supușii cu o sută de mătănii, imediat!

Vasile Someșanul este un fel de Miel al Domnului, cum spune Alin Fumurescu. Tocmai de aceea, e considerat ca fiind nepotrivit pentru funcția de Mitropolit. El însuși a ajuns să se considere așa. Mi-a spus în biroul său, în preziua morții Înaltului Bartolomeu: „Nu voi fi eu înlocuitor, nu pot și nici nu vreau!” Nu poate pentru că nu este episcop titular (deși acest lucru poate fi schimbat) și nu vrea, pentru că are altă treabă.

Dar ce nu se spune despre părintele Vasile Someșanul este că ar fi episcopul potrivit să-i dea suflet bisericii de ziduri ridicate sub domnia lui Bartolomeu. El poate clădi biserica din oameni. De care e mult mai multă nevoie.

Pentru asta, nici Iisus Christos nu a avut nevoie să bată cu pumnul în masă, ci a vorbit cu căldură. Și iată că ce a clădit el, rezistă. Bisericile de ziduri au căzut de multe ori.

PS: Pentru cei care cred că Vasile Someșanul ar fi ușor de dominat de către București, am o veste proastă. Îl cunosc pe episcop de ani buni, am scris despre el și am ascultat mărturii ale oamenilor care l-au însoțit în munca lui. Nici nu are habar părintele cîte povești am asculatat eu despre sfinția sa! E greu să-l abați de la calea cea dreaptă dintr-un singur motiv. El are un îndrumător mai sus de București!

Vezi și:

» Mitropolia în cumpănă. Se schimbă paradigma?

» Bartolomeu Anania și politica: Emil Constantinescu, Adrian Năstase, Traian Băsescu. Un remember de jurnalist


» Casa lui Dumnezeu, păzită de cîinele lui Bartolomeu

» Biserica a pierdut calea spre turmă: Straie bătute cu cristale Swarovski şi clopote cu telecomandă

Lasă un răspuns

