Pădurea din catedrală. Cum au crescut copaci din carnea noastră

În noapte, în pădure și în biserică mă simt singură cu tine, Doamne. Nu e nevoie să-ți spun nimic deși te-aș aștepta să zici tu ceva. Îți amintești desigur, pădurea de fagi, umedă și întunecoasă unde am înțeles cît de bine cresc lemnele din trupurile noastre. Cît de măreață e catedrala ta de crengi și cît de muritori-nemuritori sîntem noi, prin ea.

Cînd mi-a arătat mama bobul de grîu, era cald, se huruiam șiroaie de boabe din car pe nisip, îl luau apoi în găleți și-l urcau în hambarul de scînduri. Hîrșc!, hîrșc!, se auzeau gălețile prin grîu. Oamenii tăceau, transpirați. Le era sete, curgea apa pe ei.

S-a așezat cu mine în poală, pe grămada de grîu. A luat un bob între degetele groase de muncă, abia îl vedeam. „Uite aici, pe boabele astea, pe fiecare bob e fața Lui. Uite-i ochii, fruntea, barba. Îl vezi? Din boabele astea se face făina, din făină facem pîinea și mîncăm de nu murim. El ni le-a dat.”

Mai știi cînd am făcut cu Dan al lui tanti Valeria, în Valea cu Groșii, toiage de alun? Alunii au crescut acolo ca pe mînă de groși și Dan a zis: „De ziua morților trebuie să facem toiage pentru mam’ Valeria. Tu vrei?” „Vreau”, am zis.

A tăiat unu, a tăiat doi, a tăiat o spinare. S-a așezat pe iarbă și cu un briceag a început să-i jupoaie de coajă, să facă flori și cruci. Mi-a dat și mie unu. Mirosea a crud, iar pînă acasă mi-a umplut mîna de-o zeamă lipicioasă, curgea, ca sîngele.

Cînd l-am găsit, mai tîrziu, uitat în dosul porții, era plin de frunze. Am tras tare de el, prinsese rădăcini.

Te-am mai văzut de multe ori, cînd veneam seara cu bicicleta, spre casă. Cerul se închidea deasupra satului, în dungi purpurii, de-o parte și de alta, ziduri de pădure, iar drumul ducea lin, spre Catedrala Ta, drept în inima ei.

Din Tine și din noi e lumea atît de vie.

Lasă un răspuns

