Pentru Cristi Preda, cu o simpatie ciuntită. O față mai puțin ok a politicianului ok

Îl urmăresc și-mi place. Pentru curajul lui. Pentru franchețe și pentru ștacheta ridicată a atitudinii sale. Era, ca să zic așa, o speranță din generația asta afurisită pe care o așteptăm cu sufletul la gură.

I-am citit însă, azi, o postare de pe blog, care m-a dat peste cap. M-a dezamăgit atît de mult încît am vrut să vă împărtășesc nedumerirea mea, în speranța sinceră că poate vine vreun cititor să-mi pună eroul la loc, pe soclu. Surpriza asta neplăcută nu dărîmă chiar tot, dar nici nu lasă prea mult în picioare…


UPDATE: Așa cum am sperat, cineva face un pic de lumină în subiect, dar nu eurodeputatul, ci colegul meu Dan Tăpălagă. Concluzia, în scandalul „presa dominată de moguli și vulnerabilitățile democrației” – un demers normal de reclamare a situației ar fi fost din partea jurnaliștilor sau a consumatorilor. Dar nicidecum să fie din nou tranșat atît de prost și de opoziție și de putere.


Tînărul eurodeputat începe printr-o șmecherie ieftină de aruncat subiectul în derizoriu. Ne povestește cum reclamația opoziției la comisia de petiții din PE privind introducerea presei ca pericol pentru siguranța națională a ajuns să fie discutată între reclamația unui german privind legatul vitelor de lapte și a unui spaniol care apăra un cuib de berze.

Omul încearcă să bagatelizeze subiectul, înainte de a-l fi lămurit. Procedeu politicianist și nu demonstrație intelectuală.

Logica simplă însă îi dă peste cap șmecheria manipulatorie, pentru că cititorul inteligent (domnul Preda nu se adresează oricui!) înțelege din cum a scris intelectualul nostru că dacă spaniolul si neamțul au ajuns acolo cu probleme minore, măcar deputații Nicolai și Boștinaru reclamau ceva legat de un fenomen pe care șeful domnului Preda îl consideră pericol pentru siguranța națională! Cu alte cuvinte, abia că petiția ăstora doi mai salva „onoarea” comisiei respective, pentru că, altfel, cetățenii UE se pot lua cu mîinile de cap la auzul veștii că niște parlamentari stau acolo pe banii noștri ca să numere berzele sau să aline vacile!

Apoi, nu mă simt deloc confortabil, parcă am nisip în ochi, citind mai departe textul domnului Preda. Spune cu dispreț suveran, din vîrful peniței, că cei doi au fost trimiși rapid la plimbare, iar noi ar trebui să ne simțim trădați că reclamanții „au exportat” o asemenea problemă!

Adică da, aia cu berzele și aia cu vacile mai treacă – meargă, poți să le consideri probleme comunitare! Dar că presa e sau nu un pericol pentru securitatea națională, asta – vă rog frumos! – e o chestiune atît de intimă, o răfuială între doi băieți de cartier, încît discutarea ei în public e o rușine pentru cine o duce acolo!

Domnule Preda, dincolo de miștocăreala din acest text, care vă subclasează, înțeleg acum că avem de-a face cu scăpări grave de gîndire. Textul arată că, din păcate, sînteți prizonierul unui stil de politică pe care-l condamnați. Dar pe care l-ați prins foarte repede.

Dacă o luăm încet și logic, problema cu amenințarea pe care o reprezintă presa la adresa securității naționale este fie adevărată, așa cum a calificat-o șeful dumneavoastră, Traian Băsescu, și o susține cu stenograme, și atunci ea nu e o problemă ca vaca sau barza, ci una reală, deci, demnă de discutat în PE, fie nu e așa cum zice CSAT și, atunci, iar avem o problemă reală, demnă de discutat în PE, pentru că ar reprezenta un pericol pentru libertatea presei în România. Pe mine, ca cetățean și jurnalist, mă interesează și nu mă deranjează ca această chestiune, în oricare dintre situații, să intre în atenția instituțiilor UE. Dimpotrivă, asta mă liniștește.

Hotărîți-vă, domnule Preda!

PS: Fără supărare, dar, în acest post, ați reușit să jigniți pe toată lumea și, în plus, demonstrați că nu ați înțeles spiritul european. Dacă un cetățean din Spania ajunge la PE ca să apere niște berze, acesta nu-i un motiv de bășcălie. Dimpotrivă, îmi pare un gest de supremă civilizație și de noblețe sufletească.

5 gânduri despre “Pentru Cristi Preda, cu o simpatie ciuntită. O față mai puțin ok a politicianului ok

  1. Ce am inteles eu: nu presa constituie o amenintare la securitatea nationala ci campaniile de presa platite, de unii si de altii, cu obiective mai mult sau mai putin transparente si legitime.

    Ceeace este putin altceva. De exemplu, o situatie ipotetica: daca cineva plateste o parte a presei, cu sume consistente, sa propage ideea unui atac terorist iminent la adresa Romaniei, provocand o isterie nationala nejustificata de vreo realitate, reprezinta, in acest caz, o amenintare la securitatea nationala?

  2. Da, domnule profesor, s-ar putea să aveți dreptate, dar nu aceasta era problema. N-am înțeles de ce nesocotim chestiunea, fie ca este sau nu este presa mogulică o amenințare, disputa pe acest subiect este una serioasa, iar faptul că a ajuns pe masa unei comisii europene nu mi se pare ceva rușinos, cum spune domnul Preda. Am aflat din articolul lui Dan Tapalaga si nu de la eurodeputat cum ar fi fost normal, ce s-a cerut în petiție, și abia acel lucru era o exagerare. Ma rog, zelul de a ataca opozitia și stilul în care a făcut-o erau deranjante la textul domnului Preda.

  3. Poate, daca ar fi avut vreodata dl. Preda si curajul sa voteze vreodata impotriva vointei pdl&ppe si mai ales a Zupremului domniei sale si in concordanta cu ce i-ar putea „dicta” o constiinta curata, atunci i-as fi acordat o bruma de credit sau onorabilitate… Dar asa ceva inca nu s-a vazut!

    In orice caz, am constatat ca dl. Preda a evoluat mult de la ultimul interviu: minte, manipuleaza, deturneaza discutia si lanseaza diversiuni si delatiuni din ce in ce mai profesionist, mai convingator si mai… tehnocratic! As zice ca deja si-a intrecut „maestrul” zuprem… Deh, zupremu’ e din vechea scoala de „tehnocrati”, mai inculti, cu viziune mai ingusta si vocabular mult mai saracut!

    Ma refer la interviul recent dat de dl. Preda lui Victor Ciutacu si nu la postarea de pe blogul sau, pe care nu as vrea sa-l mai vizitez, ca parca-i facut de al mai tehnocrat „profesionist” in trebile propagandei de stat si partid.

  4. Nu prea vad a cui „lumina” o raspandeste dl. Tapalaga, atata vreme cat a stopat la respectivul articol din hotnews orice comentariu favorabil jurnalistilor cu pricina… Inclusiv cele 2 ale mele, de verificare… Pe modelul deja binecunoscut: „Cine nu-i cu noi este impotriva noastra”… Dar asta este meteahna doar de hotnews, probabil… 😀

  5. Îmi pare rău că așa crezi, sper să te înșeli. Eu am lucrat cîtiva ani la Hotnews dar nu mi s-a întîmplat la niciun articol să fie doar comentarii pro, nicidecum! Poate e o întîrziere firească moderării, dar cred că-ți vor apărea comentariile.

Lasă un răspuns

