E-Reforma. Lupta pentru Legea Educației s-a mutat pe bloguri. Și de ce trusturile media au ignorat-o

Se pare ca partizanii legii educației, așa cum este ea asumată de Guvern și care ar aduce schimbări fundamentale în sistemul de învățămînt, s-au mutat pe bloguri. De ce?

În primul rînd pentru că mai toate instituțiile de presă sînt angajate într-o bătălie acerbă cu administrația Boc și cu Traian Băsescu. Televiziunile, ziarele critică de cele mai multe ori întemeiat, politica incoerentă și ineficientă a guvernului. Acesta este contextul în care apare Legea Educației.

Prin urmare, să susțină Legea Educației, cu oricîte schimbări benefice ar aduce ea, ar crea o breșă, ca în cazul știrii că un om rău a făcut un lucru bun.

Știrea incredibilă ar fi că guvernul cel mai slab e pe cale să facă reforma cea mai tare. Ar crea o situație paradoxală. Cine din presă își asumă un astfel de experiment?

Doar Mihai Tatulici, duminică seara, la RealitateaTV. Consecvent susținerii reformei, Tatulici a dat dovadă de coloană vertebrală și nu s-a lăsat impresionat de văicărelile rectorilor-miniștri.

Un exemplu de disimulare îl dă și Raul Florea de la Gîndul. Care scrie un articol oarecum schizoid: guvernul e prost, Funeriu e slab, dar dacă ar fi fost Miclea, legea ar fi fost bună! Cu alte cuvinte, am aprecia noi legea (la care însuși Florea ne spunea că Miclea are o contribuție majoră) dar nu ne place nici guvernul, nici ministrul.

Aspectele în care este atacată legea nu țin, surprinzător, de fondul ei. Cei care o critică au două mari obiecții: procedeul de asumare a răspunderii prin care este adoptată și predarea istoriei și geografiei în limba maghiară acolo unde e nevoie. Amîndouă secundare.

1 Pentru că asumarea, dacă citim legea, era necesară. Așa cum spuneau aceiași analiști ai educației, la învățămîntul superior, rectorii și universitarii din Parlament erau puși să o maltrateze. Pentru că ea ar face curățenie în fabricile de diplome, patronii acestora aflați la pupitrul parlamentar ar fi hăcuit-o pur și simplu. La nivel preuniversitar legea afost dezbatută și votată de parlamentari.

2 Învățarea istoriei și geografiei în limba maternă este o măsură firească, dacă vrem ca și Attila sau Lehel să știe cine a fost Ștefan cel Mare. Aceasta este o pseudo-problemă pentru orice argumentație.

Discuțiile mult mai serioase și mai aplicate pe acest subiect, le găsim în toamna lui 2010, pe bloguri. Cu cît presa instituțională se restrînge, cu atît numărul și calitatea blogurilor, crește. Iar presa tradițională riscă să piardă în bătălia pe quality în favoarea observatorilor neangajați.

Culmea, o sinteză a noii Legi a Educației este realizată de un comentator pe blogul Theophylepoliteia. Comentatorul, care își spune Cetățean, face următoarele observații:

Daca legea trece, vă garantez că dinozaurii din sistemul universitar sunt prăjiți, din mai multe motive:

* se introduce clasificarea universitatilor. Numai cele cu cel mai inalt grad pot organiza doctorate. Clasificarea e facuta de un organism international.
* se introduce reevaluarea la 5 ani a conducatorilor de doctorat si posibilitatea pierderii acestei calitati.
* se introduce abilitarea: posibilitatea lectorilor de a conduce doctorate. Comisia de abilitare va avea componenta mixta, romana SI straina.
* Senatul universitar este ales prin vot direct al cadrelor didactice din universitati.
* decanii sunt selectati prin concurs public la care se poate inscrie si cineva din afara universitatii.
* rectorul e desemnat PRIN CONCURS public de catre o comisie formata din 50% oameni desemnati de senat si 50% specialisti EXTERNI universitatii, din tara si strainatate. Poate participa si cineva din afara universitatii la concursul de functia de rector. Rectorul incheie cu Senatul un contract de management cu criterii de performanta. Ministrul poate revoca rectorul daca nu respecta legislatia si contractul.

La liceu:
* se introduce “School after school”
* se ierarhizeaza scolile (5 niveluri)
* liceele pot introduce examen de admitere cu nota care conteaza in proportie de 30%
* testarea nationala la finalul clasei a IX-a e un fel de mini-BAC, cu mai multe probe. Testarea e similara testelor internationale.
* si la finalul clasei a VI-a exista o mini-testare transversala la limba si comunicare, matematica si stiinte
* la Bac se introduce proba C, cu DOUA limbi straine obligatorii 😉 Se introduce si proba transdisciplinara
* se schimba modalitatea de conducere a scolilor si liceelor, intra parinti (50%) si reprezentanti ai Consiliilor locale si primarului (50%)(mica problema: vor fi si numiri politice, mai ales reprezentantul primarului). Toate deciziile importante se iau cu majoritate de 2/3, deci nu exista pericolul de trecut hotarari in forta
* scolile si liceele mai bune (la universitati e la fel) primesc finantare suplimentara in functie de performante.

Postul integral poate fi citit aici.

UPDATE Opinia mea despre atitudinea trusturilor media cu privire la proiectul legii învățămîntului se confirmă: după ce fusese inițial invitat la dezbaterea organizată la Realitatea TV de către Mihai Tatulici, Mircea Miclea a lipsit din platou. Prezența lui Miclea ar fi putut duce la o dezbatere aplicată asupra legii și nu la o confruntare politică partizană. Și atunci, cine să fi cerut retragerea invitației?

Anunțuri

10 gânduri despre “E-Reforma. Lupta pentru Legea Educației s-a mutat pe bloguri. Și de ce trusturile media au ignorat-o

  1. Din pacate, elementele pozitive ale legii nu pot fi judecae independent de trei elemente negative de fond: a. anularea de facto a autonomiei universitare, care exista doar ca misiune a ministerului, care o supervizeaza; b. pe cale de consecinta, institutiile universitare sint lasate la discretia ministrului, care numeste discretionar rectorii, ca pe vremea lui Ceausescu; c. in vreme ce profesorii din preuniversitar sint la discretia directorilor si ale unor consilii de administratie in care reprezentantii adtiei locale si ai parintilor sint mai numerosi decit profesorii. In raport cu asta, faptul ca lectorii pot conduce doctorate mi se pare mai degraba de rau augur: si cind eram eu lector, intre 1978 si 1990, lectorii faceau aproape toate treburile unui profesor fiind platiti la jumatate; acum se adauga si conducerea de doctorat…

    1. Ministrul nu numeste rectori („ca pe vremea lui Ceausescu”). Va rog sa cititi Art. 209 din lege:
      (1) Rectorul universităţilor de stat şi particulare se desemnează printr-una din următoarele modalităţi:
      a) pe baza unui concurs public, în baza unei metodologii aprobate de Senatul universitar nou ales, conformă cu prezenta lege sau,
      b) prin votul universal, direct şi secret al tuturor cadrelor didactice şi de cercetare titulare din cadrul universităţii şi al reprezentanţilor studenţilor din Senatul universitar şi din Consiliile facultăţilor.

      In ceea ce priveste extinderea conducerii de doctorate inspre lectori si conferentiari, tocmai asta e ideea: in timp ce pana acum „lectorii faceau aproape toate treburile unui profesor fiind platiti la jumatate”, cei care merita vor putea de acum sa conduca doctorate aproape indiferent de varsta si grad didactic. Sunt studii care arata ca in Romania performanta in cercetare a profesorilor este, in medie, sub cea a conferentiarilor si a lectorilor.

      In privinta invatamantului preuniversitar, profesorii impreuna cu parintii au majoritate in consiliul de administratie (5 din 7, 6 din 9 sau 9 din 13). La fel, parintii, impreuna cu reprezentantii adm. locale au majoritate. De ce e o problema daca parintii au un rol important in conducerea scolii si nu un mare castig? De ce credeti ca situatia de acum, in care toate deciziile sunt luate de inspectorate/minister, este mai buna?

  2. dna Zoe Petre
    exista in depozitul Editurii Dacia aproximativ 500 buc din cartea dvs de interviu cu Cecilia Caragea. Daca va intereseaza vi le aduc la Bucuresti, la Gaudeamus. Sunati-ma pentru detalii la 0748-996673
    Cu respect

  3. ba da Dacia ar fi trebuit sa se ocupe, daca ar avea un PR. Dar cum nu au si cum majoritatea editurilor nu isi permit, fiind la un pas de faliment m[-au rugat sa fac acest oficiu. Asta e tot! Stii ca am relatii mari in Republica literelor nu??

  4. majoritatea editurilor sunt in prag de faliment, abia se tin e picioare. Ditamai Diverta a inchis n librarii anu asta..Unde sa vanda editurile cartile?? Daia m-au rugat, oe baza unei relatzii vechi sa ajut. Decat sa stea in depozit mai bine sa i le duc lui Zoe Petre. E buna carticica si f eftina, 2 sau 3 lei/buc.

    1. Pai atunci, fă-i și tu reclamă pe blog. Dar cred că și editurile sînt neglijente la capitolul marketing și distribuție. Oarecum nepăsătoare, iar librăriile au alunecat într-o concesie față de piață îngăduită și de edituri. Ar fi putut livra pachete promoționale, sau să facă împreună campanii, ceea ce n-am văzut.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s