Marioneta lui «Lukasenko»

Cresterea si descresterea unui nume, a unei vedete, a unui brand este un specatacol pe care în general lumea îl urmareste cu viu interes. Funar, Boc, Piersic, Cristina Rus, Laura Andresan, Pamela Anderson, M. Jackson, si mai cine? Sute de nume pe care le auzim, de aici sau de aiurea, traim cu ele, ne reprezinta sau sîntem fanii lor, avem încredere azi si nu mai avem mîine. Vedetele la noi, ca si în lumea întreaga polarizeaza sentimente, simpatii sau antipatii puternice. Nasc mari controverse, iar lumea pe care ei o reprezinta se ridica sau cade odata cu ei.

Rateuri, marca de Cluj
Clujul s-a zbatut între un brand scrobit de oras elitist si un brand grobian asociat cu un politician traznit. Ce stie tara despre Cluj? Ce stiu ceilalti români despre acest oras? Ca aici s-au inventat cele mai mari inginerii financiare si cele mai mari falimente în domeniu: Caritas, Banca Dacia Felix – primul faliment bancar din tara. Dar si un mare faliment politic: Gheorghe Funar. Despre Cluj se stie astazi ca este orasul cu banci tricolore, ca avem trotuare rosu-galben- albastru. Clujul trebuie sa traga tare, spun specialistii, ca sa recupereze ce au pierdut. O imagine sifonata se întinde mai greu, dar exercitiul acesta de cultura a imaginii trebuie facut pentru ca lumea moderna opereaza cu astfel de elemente mai mult decît am fi putut crede cu ani în urma. „Lipsa de identitate, lipsa de perspectiva, cred ca asta caracterizeaza orasul nostru”, spune o tînara director de PR la cea mai mare firma de publicitate din oras.

Vedete de papagal
Lipsa de identitate a comunitatii este compensata de o extrem de variata gama de vedete care se lupta pentru locurile de top. Competitia între numele brand ale Clujului se duce pe doua planuri: unele s-au creat bazîndu-se pe Bucuresti, altele au pornit de jos si s-au impus încet dar sigur la Cluj. Si unii si altii au ajuns sa reprezinte Clujul. Emil Boc, perceput ca o vedeta politica, crescut singur si foarte rapid, a ajuns sa fie identificat acum mai degraba ca „papagalul lui Basescu” decît ca brand de Cluj. Cariera sa politica risca sa intre într-un faliment asemanator cu cel al lui Funar si sa se adauge la dezastrele de imagine care au marcat Clujul. Daca nu-si revine la propria traiectorie politica, si este foarte greu de crezut ca se mai poate întîmpla acest lucru, singurul brand politic personalizat pe care-l avem acum ramîne vulnerabil la conjunctura politica. Cu alte cuvinte, ne-am putea bucura ca avem un brand politic, dar trebuie sa fim prudenti si sa vedem realist faptul ca oricînd, „Lukasenko” îsi poate arunca „marioneta” la foc.

Crescuti anonimi
Vedetele noastre sînt mai cuminti ca ale lor. Televiziunile clujene sînt putine si cu audienta destul de modesta. În plus, grila de programe, de cele mai multe ori trasata de la Bucuresti este axata în principal pe stiri, emisiunile unde se pot crea vedete locale fiind extrem de putine. Prin urmare, Bartolomeu Anania, Andrei Marga, Mihai Lucan sau Horia Ciorcila sînt mai degraba vîrfuri în domeniul lor decît nume brand pentru Cluj. Acest tip de cariera, cum spun specialistii are însa un avantaj foarte mare: rezista în timp, fiind cladita temeinic pe realizari de durata. Spre deosebire de Gigi Becali sau Irinel Columbeanu, celebritatile clujene au un fond solid care sustine forma, chiar mai putin spectaculoasa.

Articolul integral in Foaia Transilvana

Foto: Ftr.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s