Doamna Eva şi Traian Băsescu

Pe doamna Eva nu o interesează deloc politica. Trăieşte între două străzi paralele, Avram Iancu şi Brătianu. Dar nu trăieşte între două lumi paralele. Doamna Eva are o singură viaţă, aceea de femeie de serviciu. Şterge geamurile, mătură şi spală, şterge birourile şefilor. De zeci de ani face acest lucru, în fiecare dimineaţă. Deschide prima uşile şi pregăteşte birourile înainte să vină şefii.

O.K., dacă o întrebi pe doamna Eva ce crede despre lumea asta, despre cum se face politică, despre certurile de la televizor sau ce nu-i place la preşedintele Băsescu, doamna Eva simte capcana şi răspunde sec: nu mă preocupă politica. Nu mă bag, nu e treaba mea. Dar mergeţi la vot doamna Eva. Da, şi am să votez pro sau contra lui Traian Băsescu, dar nu m-am hotărît încă.

E limpede, ne explică doamna Eva. Acum nu e momentul să mă pronunţ. Dacă vom vota voi spune nu sau da. Dar eu nu cred că trebuie să fie ajutat preşedintele acum că nu e în aşa de mare pericol. Vtăm din nou, să rămână sau să plece, dar e bine să se clarifice odată lucrurile că e tot o ceartă şi nu mai ştii cine are sau n-are dreptate. Dacă mai mergem o dată să votăm vom şti cine trebuie să rămînă şi cine să plece.

Dacă aţi fi scriitor sau filozof, doamna Eva aţi face apel la colegi să-l susţină pe preşedinte? I-aţi sări în ajutor? Depinde, dacă asta înseamnă să-l linguşesc, nu. Eu nu am linguşit pe nimeni niciodată. Nici pe şefii mei. Eu nu linguşesc de felul meu. Aşa îmi este firea. Şi cred că dacă aş fi fost scriitor sau filozof sau orice aş fi fost aş fi gîndit la fel că e după cum te naşti, după felul omului nu după cîte facultăţi ai făcut. Sînt oameni mari fără caracter, şi oameni neînsemnaţi care nu se linguşesc pe lîngă nimeni. Eu nu linguşesc. Poate că şi lui Ceauşescu laudele pe care i le-au adus oamenii mari, oamenii cu carte i s-au urcat la cap. Eu una nu cred că domnul Băsescu avea nevoie de ajutor acum. Poate doar dacă oamenii aceia au vrut să-i sară în ajutor ca să-i bage în seamă. Să le fie recunoscător după aceea, cum ar veni.

Doamna Eva şterge birourile în fiecare dimineaţă. Ai fi putut crede că supuşenia faţă de şefi i s-a inoculat în piele ca urmele de praf. Dar iată că nu. Este sigură pe sine şi dreaptă în gîndire. Nu are nici cea mai mică tresărire cînd vorbeşte despre preşedintele ţării. Ştie că votul este puterea sa şi că, într-o democraţie, el limpezeşte apele. Poate tocmai pentru că-i place curăţenia şi geamul limpede prin care să vezi lumina, doamna Eva vrea să mai votăm o dată ca să se aleagă apele.

Nu le dă lecţii altora. Este pur şi simplu ea însăşi. Iar doamna Eva nu este un personaj inventat.

Lasă un răspuns

